torsdag 10. april 2008

Involveringspedagogikk


Mange pedagogiske bølgjer har ride den norske skulen. Harald Skjønsberg fortel i eit morgenkåseri om møtet med ein involveringspedagog på 80-tallet. Involveringspedagogen rådde lærarane til å lære elevane mindre om gamle krigar og daude forfattarar. I staden skulle dei konsentrere seg om å lære dei unge å meistre liva sine...

2 kommentarer:

Torbjørn Andersen sa...

Hei Vibeke. Tja, kan det være at vi lærere er for opptatte med historia i stedet for dagen i dag? Jeg regner med at det gikk veldig greitt med din semesteroppgave også? Og at du nå bare venter på eksamensoppgaven?

Vibeke Gilje Sanne sa...

Hei Torbjørn,

Jeg har i grunnen tro på at det går an å ha to tanker i hodet på en gang... Dessuten opplever jeg stadig vekk at elevene lider av en alvorlig grad av historieløshet. Skal vi gi elevene kulturell ballast å møte vår tid med, så er vi avhengig av at de utvikler en historisk bevissthet.

Jeg skrev semesteroppgave om hvordan ungdom skriver seg selv på nettet, ble inspirert av forelesninga til Finn Bostad. Nå sitter jeg med hodet ned i rettebunkene, det var i hvert fall det jeg skulle gjort...
Er vel kanskje ikke alene om det :-)

Lykke til på eksamen!